En flodbølge af zink
Glasgow Riverside Museum of Transport er et forbløffende arkitektonisk landmærke, der går som en bølge af zink fra byen ned til floden.
Solen går aldrig ned over det britiske imperium. Sådan lød det i 1800-tallet, da Storbritannien havde kolonier over hele verden. Dengang var Glasgow et knudepunkt for oversøisk transport og en global leder indenfor teknik og skibsbygning. Skibene blev bygget på byens skibsværfter og transporteret via floden Clyde ud til resten af verden. Historien om Glasgows glorværdige fortid er for alvor blevet revitaliseret med Glasgow Riverside Museum of Transport.
Industriel bølge
Glasgow Riverside Museum of Transport er et forbløffende museum. En arkitektonisk og ingeniørmæssig bedrift, der rummer mange forskellige lag med sin historiefortælling, sin arkitektur og sit håndværk. Størrelsen på museet er også nok til at tage vejret fra de fleste: 11.300 m2 rummer den store museumsbygning.
Museet er tegnet af den verdensberømte arkitekt Zaha Hadid og ligger ud til floden Clyde. Bygningen er foldet i flere lag og står nærmest som en industriel bølge, der går fra byen ned til floden med åbne glaspartier i begge ender. Bygningen er beklædt med zink for at understrege Glasgows industrielle arv. Zinken er samtidig med til at give bygningen dens ubrudte organiske linjeføring og fornemmelse af bevægelse fra byen ned til vandet. Taget står som en række spidser, der rækker op mod himlen, og giver bygningen et loft, der minder om en katedral fra 1300-tallet.
Byen og floden
Selv siger den britisk-irakiske Zaha Hadid om sin første bygning i Storbritannien:
”Historien om Glasgow er dybt forbundet med historien om floden Clyde. Byen og floden er inspirationen bag museets design. Jeg ville have bygningen til at afspejle betydningen af dens placering ved floden og give mulighed for innovative og inspirerende visninger af museets enestående samling. Det flydende design er en fortsættelse af Glasgows rige ingeniørtraditioner, en sand demonstration og fejring af de lokale ingeniører og entreprenørers færdigheder og passioner.”
Simulerer strømmen
Indenfor fletter museets forskellige udstillinger sig ind i hinanden, og simulerer trafikstrømmen ned ad vejen eller langs floden Clyde. Den synlige underside af det foldede tag understreger strømmen og leder de besøgende gennem udstillingerne, der viser Glasgows innovative transporthistorie.
Den sværeste ingeniøropgave i Storbritannien
Computeren kom på overarbejde, da arbejdet med at omsætte Zaha Hadids visioner til realiteter begyndte.
Taget alene står som en ingeniørmæssig bedrift. 2500 tons tungt og bygget uden interne bæresøjler, så strømmen af besøgende kan flyde frit gennem museet. Udfordringerne med taget fik hovedentreprenøren BAM til at udnævne taget til den sværeste ingeniøropgave i Storbritannien. Taget er bygget som en foldet struktur af stål, som strækker sig over en bredde på 35 meter og en længde på 167 meter. Taget er kun understøttet i midten af bygningen af to kurver, som stabiliserer stålkonstruktionen. Derudover indeholder nord- og syd glasfacaderne slanke strukturelle elementer, der hjælper med at understøtte taget.
Ydersiden af museet bød også på en lang række udfordringer for ingeniører, håndværkere og leverandører. Facader og tag skulle smelte sammen til ét uden forskydninger eller fremspringende strukturer. Udfordringen blev ikke mindre af bygningens komplekse geometri. Underkonstruktionen består af stål trapezprofiler monteret på et stålskelet. Konstruktionen er beklædt med RHEINZINK forpatineret blågrå, der passer til museets maritime miljø. For at sikre jævnt flydende linjer begyndte installationen med de lodrette facader, som blev individuelt tilpasset bygningens kurver for at sikre en problemfri overgang til taget. På taget varierer bøjningsradier og banerne fra profil til profil, så hver enkelt plade blev skåret, formet og sømmet med håndkraft.
Materialet
Glasgow Riverside Museum of Transport er beklædt med RHEINZINK forpatineret blågrå, som er kendetegnet ved en mere ensartet overflade end valsblank zink. Zink er et ideelt materiale til havnemiljøer, da zinken ikke ruster i mødet med saltvandet og ikke kræver vedligehold. Zinken patinerer igennem hele materialets levetid, og det er faktisk patineringsprocessen, som giver zinken dens unikke holdbarhed.
Gennem patineringsprocessen regenererer zinken sig selv, så småskader og slid bliver repareret.
- Bygherre: Glasgow City Council
- Arkitekt: Zaha Hadid Architects
- Ingeniør: Buro Happold
- Hovedentreprenør: BAM
- Bygget: 2004-2011
- Areal: 11.300m²
- Byggesum: 74.000.000 £
- Installation af zink: Varla UK
- Materiale: RHEINZINK forpatineret blågrå, stående vinkelfals system (facade) og dobbelt stående fals system (tag).